søndag den 19. januar 2014

Strikkebegrænsninger

Der har desværre været rigtig langt imellem de sidste indlæg her på bloggen. Årsagen er, at jeg desværre ikke har haft så megen tid til at sætte mig ned for at skrive nogle indlæg siden lillemandens ankomst. Og det bliver desværre endnu mindre tid til det de kommende måneder. Min barsel er desværre allerede slut, og derfor er jeg nu i fuld gang med at få skrevet mit speciale, så jeg forhåbentlig kan kalde mig færdiguddannet i løbet af sommeren! Derfor kommer de fleste af mine strikkepinde på en længere ferie. Men ikke alle..... ;) Jeg har tilladt mig selv at få nogle små strikkepauser ind imellem, men de bliver meget begrænsende. Jeg må kun strikke barselsgaver til to babyer, som jeg ved er på vej. Da vi ikke ved, om der er tale om piger eller drenge eller en af hver, så 'giver det mig lov' til at strikke to pigegaver og to drengegaver ;)


Pigegaverne er næsten færdige allerede :) Jeg har længe villet strikke en Bella baby kjole fra min yndlings strikkebog "Babystrik på pinde 3" af Lene Holme Samsøe. Jeg har et mål om at få strikket de mange rester af Supersoft-garn, som jeg har liggende, så det gav mig lidt af en udfordring, da der var tale om rester, og i opskriften står garnforbruget til at være 100 gr. Men da Supersoft har en lang løbelængde, så klarede jeg mig med godt 50 gr til hver kjole (den pinkfarvede er ikke færdig, og jeg er bange for, at jeg må taget noget af længden for at have nok til ærmerne). 



Som I har kunnet læse om flere gange her på bloggen, så hader jeg montering, så jeg gør alt for at slippe for den! Derfor har jeg lavet nogle justeringer til opskriften, så jeg slipper for unødvendig montering ;) Jeg vælger at strikke skørtet først (istedet for ærmer, som opskriften siger), så jeg slipper for at bryde garnet. Siden strikker jeg slidsen samtidigt, som jeg strikker bærestykket ved at slå 6 ekstra masker op i starten, og så strikker jeg de første og sidste 4 masker ret på hver omgang (de ekstra 6 + de to kantmasker, som er i opskriften). Desuden strikker jeg tre knaphul i starten på hver 10. omg. (det første strikkes på første mønsteromg. ifølge diagrammet). Jeg har valgt at slidsen skal være kortere, og derfor slutter min, da mønsterdiagrammet er strikket færdigt, og der strikker jeg så de første 4 og sidste 4 masker sammen, og derefter strikker jeg rundt. Den sidste ændring, jeg har lavet, er, at i stedet for at slå nye masker op til ærmerne, så tager jeg dem op i ærmegabet fra skørtet. Det betyder, at jeg kun skal hæfte et minimalt antal ender og intet skal syes sammen :)

1 kommentar:

  1. Det lyder som nogle ret gode ændringer...

    Jeg ville nemlig vildt gerne strikke en bella tunika med 3/4 ærmer til min datter ; jeg tror den ville klæde hende noget så fint (men jeg skal også skalere den op i str så, for har kun bogen med babystrik på pinde 3 - ikke de to nye)

    SvarSlet