lørdag den 8. januar 2011

Et KÆMPE strikkeprojekt!

Jeg er igang med forberedelserne til mit hidtil største og mest udfordrende strikkeprojekt! Det er trøjen til nationaldragten! Her på Færøerne har vi stærke traditioner omkring nationaldragten (kan nok sammenlignes med Norge).
Jeg har lige købt forklæde og tørklæde (for "kun" 3.500 kr.!) til min dragt, så nu skal trøjen strikkes i samme nuancer. Den er tætmønsret og skal strikkes på pinde 2,5!!!

Hidtil har jeg kun lavet en lille strikkeprøve, og jeg fik rigtig testet min tålmodighed! Jeg er ikke vant til at strikke på så tynde pinde, så jeg frygter for, hvordan det bliver at strikke en hel trøje på dem! Men den skal laves, så det er bare om at komme igang!

Da jeg var helt lille, begyndte jeg at samle på sølvsmykkerne til nationaldragten, og da jeg var færdig med folkeskolen fik jeg den sidste smykke. Siden har min mor broderet tørklæde og forklæde som jeg så har lånt sammen med hendes skørt og trøje.

Dragten er så dyr, at den er noget, som man samler gennem mange år! Nu har jeg så smykkerne, for- og tørklæde og forhåbentlig også en trøje ;) Som I kan se på billederne, så ligger der et stor håndværksmæssigt arbejde i dragten.

Sådan ser dragterne ud, når vi har dem på :) Her har jeg lånt forklæde og tørklæde fra en gammel dame i familien. Vi bruger dragterne til nationaldagen/festen (to dage i juli), når vi får eksamensbeviser og til bryllupper og andre store fester.

2 kommentarer:

  1. Det er virkelig fint med nationaldragter, ville lidt ønske at det var mere almindeligt her i Danmark - selvom jeg sagtens kan undvære udgiften :-)

    SvarSlet
  2. Det er en stor fornøjelse at se store og små i de smukke dragter til Olai. Kan godt forstå, de er dyre, det er jo skønne materialer, der bliver brugt

    SvarSlet